Regler för Nationalcykelrallyt

Nationalcykelrallyt är Nationalskådarveckans huvudnummer och genomförs varje år i nio dagar i anslutning till Sveriges nationaldag. Vi startar alltid lördagen före nationaldagen och slutar söndagen nio dagar senare för att täcka in så många lediga heldagar som möjligt. Man tävlar individuellt via de individuella topplistorna och på regionbasis via rapportområdestopplistorna. Efter tävlingens slut betalar man in en krona per observerad art (eller mer om man vill) till årets fågelskyddsprojekt. Här följer regler och undantag för cykeltvånget under tävlingen.

GRUNDREGELN

Tävlingens enkla regler sammanfattas enklast så här: För att få räkna en art under Nationalcykelrallyt får man inte använda sig av någon annan form av transportmedel än cykel (eller annat muskeldrivet transportmedel) hela vägen till och från skådningen, baserat utifrån den plats där man för tillfället övernattar. Genom åren har det dock dykt några frågor gällande vissa gränsfall, och dessa förklaras närmare nedan. Men tycker du grundregeln är glasklar vet du egentligen allt du behöver veta redan nu.

MÅSTE MAN VERKLIGEN CYKLA?

Även om namnet Nationalcykelrallyt ganska starkt antyder det måste man verkligen inte cykla. För det första är det ju bara så att det enda tillåtna transportmedlet under tävlingen är cykel (eller annat muskeldrivet transportmedel), men man behöver naturligtvis inte använda sig av något transportmedel alls för att få vara med. Man får gå precis hur mycket man vill, och kan alltså teoretiskt sett delta i tävlingen utan att cykla en enda meter förutsatt man utgår hemifrån och bara går. Men den enda formen av transport som är godkänd utöver att gå är alltså cykel (eller annat muskeldrivet transportmedel), hela vägen hemifrån och hela vägen hem igen. Och eftersom den där parentesen om andra muskeldrivna transportmedel redan dykt upp tre gånger på den här sidan kommer här ett förtydligande: Vill man komplettera sitt cyklande med rullskidor, inlines, kajak eller andra rent muskeldrivna hjälpmedel är detta naturligtvis helt ok. Det är de rent motordrivna fordonen vi vill ersätta med cykeln, inte andra transportmedel.

UNDANTAG 1: FÄRJOR

Vi driver inte regeln om muskeldrivenheten in absurdum, bara så långt det går. Men kommer det ett långt vatten framför dig går det faktiskt inte att cykla vidare. Och då är det alldeles tillåtet att ta med cykeln på en färja för att ta sig över det där vattnet. Annars är dock ingen form av liftning eller cykeltransport tillåten. Man får alltså inte ta med cykeln på tåget, bussen eller bilen ut till en lokal och sedan bara cykla runt under själva skådningen. Cykling hela vägen tur och retur hemifrån är det som gäller.

UNDANTAG 2: PERMANENT FÖRFLYTTNING MED ÖVERNATTNING

Eftersom tävlingen pågår i nio dagar och man potentiellt kan åka iväg till landet över helgen, eller ha hyrt en stuga i Skåne några dagar i semestertider finns ett undantag för den typen av mer permanenta transporter. Åker man iväg till ett annat ställe där man kommer övernatta en eller flera nätter är det godkänt att sköta transporten till det nya övernattningsstället på annat sätt än med cykel. Väl på plats på det nya stället kan man alltså de dagar man är där fortsätta delta i Nationalcykelrallyt, och då gäller den nya bostaden som den utgångspunkt varifrån man måste cykla hela vägen tur och retur för att få räkna arterna.

UNDANTAG 3: FÖRENINGSARRANGEMANG MED CYKELTEMA

Om man under tävlingsveckan vill delta i något föreningsarrangemang med cykeltema (till exempel ett endagscykelrally i lag eller en cykelexkursion) är det tillåtet att transportera cykeln med hjälp av annat fordon (till exempel bil eller tåg) till och från start- respektive slutpunkten för detta arrangemang, eftersom det kanske inte alltid ligger inom cyklingsbar radie för alla som vill vara med.

GODKÄNDA CYKLAR

Alla former av cyklar går bra. Enhjuling, tvåhjuling, sparkcykel eller tandemcykel spelar ingen roll. Elcykel är också tillåtet att använda, men inte moped eller motorcykel. Men vänta nu. Elcykel? Är inte det fusk? Det kan man kanske tycka, men vi tycker att det hjälper mer än stjälper tävlingen. Folk ska helt enkelt få kunna delta med de cyklar de har. En elcykel har en elmotor i navet som kompletteringshjälper upp till en hastighet av 25 km/h under de tre-fyra mil en laddning av batteriet hjälper, men därefter är det ren muskelkraft som gäller (och då med en tyngre cykel som det pris man betalar för eldriften). Visst innebär det en ansträngningsmässig fördel under de mil batteriet hjälper, men man måste fortfarande trampa sig fram och får fortfarande med sig alla cykelskådningens upptäcktsmässiga fördelar. Och den begränsade körsträckan gör förstås ändå att en elcyklist inte kan matcha en ambitiös traditionell cyklist under en hel dags skådning.

SAMMANFATTNING

Ställ gärna en fråga i Facebookgruppen om något är oklart, men förhoppningsvis ska reglerna inte leda till några större tveksamheter. Man utgår kort och gott från var man övernattar och därifrån gäller det att cykla eller gå, både till och från skådningen.